Salariaţii îşi doresc echilibru în cadrul organizaţiei şi un program de lucru flexibil, care să permită adoptarea conceptului de work-life balance
Maturizarea pieţei muncii din România a produs schimbări în ceea ce priveşte modul în care salariaţii se raportează la jobul pe care îl au. Angajaţii au depăşit momentul în care leafa era singurul criteriu în alegerea unei slujbe, preferând să pună pe prima poziţie şi alte caracteristici pe care le consideră la fel de importante ca şi banii: siguranţa postului, echilibrul din cadrul organizaţiei, programul de lucru.
O analiză a modului în care lucrătorii români se raportează la organizaţia din care fac parte arată de ce anumite oferte de muncă sunt refuzate chiar şi atunci când vin cu pachete salariale mult mai generoase decât cele primite la jobul actual. Adriana Duţescu, director al Bucharest School of Management şi al Programului MBA Româno-Canadian, susţine că în ultimii ani se vede tot mai clar accentul pe care angajaţii din România îl pun pe o cu totul altă dimensiune: siguranţa locului de muncă. „Dincolo de această generalizare, din feedback-urile pe care le avem de la studenţii şi absolvenţii Programului de MBA Româno-Canadian, dar şi de la profesorii noştri, specialişti reputaţi care activează în mediul de business, am identificat trei direcţii ale aşteptărilor pe care le au salariaţii de la şefii lor”, a declarat pentru SFin Adriana Duţescu.
Accent pe motivarea echipei
În această perioadă în care dificultăţile economice i-au obligat pe conducătorii companiilor să aplice reduceri financiare la sânge, o mai atentă aplecare către celelalte doleanţe ale angajaţilor decât cele de natură salarială ar putea duce la o creştere a randamentului profesional în firmă. Angajaţii îşi doresc lideri care să menţină la un nivel echilibrat entuziasmul în cadrul organizaţiei. Cu alte cuvinte, motivarea echipei trebuie să fie o prioritate a managerilor români. Zilnic, salariaţii au nevoie de „veşti bune” de la şefii lor, de feed-back pozitiv. „Această aşteptare este cu atât mai importantă cu cât managerii nu mai au la dispoziţie instrumente de motivare de natură financiară la fel de interesante pentru lucrători cum erau până acum trei ani. Aşa cum nota în această săp-tămână un blog al Harvard Business Review, «într-o cultură obsedată de măsurarea talentului şi a abilităţilor, tindem să nu acordăm importanţa cuvenită inspiraţiei». Inspiraţia ne deschide ochii către noi posibilităţi, încurajându-ne să ne depăşim experienţele obişnuite şi limitările”, a explicat directorul Bucharest School of Management.
O altă doleanţă pe care salariaţii de astăzi o au este aceea de a primi înţelegere de la superiorii lor în ceea ce priveşte nevoile de work-life balance. În contrapunct cu fenomentul „workaholismului” prezent în companii înainte de începerea crizei, îşi face tot mai mult simţită prezenţa nevoia angajaţilor români de a-şi aloca timp pentru dezvoltare personală. În unele dintre filialele locale ale multinaţionalelor a început să apară conceptul de program flexibil de lucru. În general, aşa cum cresc aşteptările firmelor ca acelaşi lucrător să-şi asume mai multe responsabilităţi şi să obţină rezultate mai bune, aşa apare şi o anume presiune a angajaţilor de „negociere” a limitelor impuse de programul de lucru, cel puţin pentru situaţiile când au urgenţe de natură personală de rezolvat.
Nici distracţia nu este trecută cu vederea. „Angajaţilor le este dor de petrecerea de Crăciun. O parte din companii au renunţat în ultimii ani la acest eveniment, din motiv de reducere de costuri. Petrecerea de Crăciun rămâne însă o bună ocazie de a le mulţumi salariaţilor pentru eforturile lor din timpul anului şi pentru a le transmite un mesaj pozitiv pentru perioada care vine”, a mai spus Adriana Duţescu. În ciuda faptului că numărul joburilor disponibile pe piaţă este mic, salariaţii din România încep să-şi cunoască valoarea şi preferă să lucreze în acele organizaţii care le acordă respect.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu